Avva Sofronie află, pe patul de moarte, adevărul despre erezia bulgărească

Trecând de o sută de ani, se întâmplă că Avva Sofronie căzu la pat și, simțind că i se apropie sfârșitul, trimise după Avva Pafnutie, pentru a-i spune ultimele cuvinte.

-Un singur lucru mă mai neliniștește pe lumea asta, Avvă – îi mărturisi Avva Sofronie.

-Ce anume? – îl întrebă, mirat, Avva Pafnutie, știind că puțini se puteau lăuda cu virtuțile și înțelepciunea Avvei Sofronie.

-Copil fiind, i-am auzit pe Avva Sisoie si pe Avva Ghelasie vorbind despre erezia bulgărească. Și, oricât i-am întrebat, oricât am stăruit, nu au vrut cu nici un chip sâ-mi spună desprea ea. Crescând, oricâte sihăstrii, obști, sate, cetăți, mânăstiri, am cercetat, nimeni n-a știut să-mi spună ceva despre erezia bulgărească. Pare-se că secretul s-a pierdut odată cu bătrânii cei vechi – mai spuse Avva Sofronie, cu glas stins.

-Dacă numai asta te necăjește, te pot ajuta eu! – exclamă Avva Pafnutie, bucuros. Cunosc despre erezia bulgărească de la bătrânul meu, Avva Pamfil, care a stat timp îndelungat pe lângă Avva Sisoie, în tinerețea lui.

-Oh, știi despre aceasta?! Spune-mi, neapărat! – tresări Avva Sofronie, ridicându-se într-un cot.

-Erezia bulgărească este una dintre cele mai vechi erezii, istoria ei încâlcită pierzându-se în negura veacurilor, astfel că nimeni nu știe cu exactitate cine se face vinovat de apariția ei. Nici locul unde apărut nu se stie, ci doar că s-a insinuat în sufletele credincioșilor de pretundeni, circulând fără să facă vâlvă, dar cu multă perfidie.

– Și despre ce?… – șopti Avva Sofronie, cu ultimele puteri.

-Pe scurt, de erezia bulgarească se fac vinovați cei care cred că, în Paradis, legumele ies gata murate în oțet, astfel că oamenii nu trebuie să facă nimic, decât să le culeagă și să le consume.

-Ce blasfemie – zâmbi Avva Sofronie. Toată lumea știe că majoritatea ies murate în saramură.

Apoi își dădu sufletul, cu chipul luminos, radiind pacea supranaturală a celui care s-a împăcat cu toate.

Leave a Reply

