Avva Pafnutie cel Nou ne dezvăluie din experiența sa de duhovnic

Reluăm, dragi cititori, rubrica atât de îndrăgită a interviurilor duhovnicești. Cu cine altul dacă nu cu Avva Pafnutie cel Nou, simpaticul duhovnic al blogului nostru (și nu numai)?…

– Așadar, mult stimatul nostru părinte, v-am ruga să ne împărtășiți câte ceva din activitatea dumneavoastră de duhovnic, din ”cariera de învățător spiritual” – ca să zic așa – pe care v-ați clădit-o, cu migală, de-a lungul anilor.

-Dragă Frate Andryusha, în cariera mea de duhovnic am acompaniat tot felul de persoane, de suflete care îl căutau pe Dumnezeu, în modul cel mai sincer.

-Dacă vă permit canoanele, părinte, v-am ruga să ne povestiți despre cel mai interesant caz pe care l-ați avut.

-Cel mai interesant caz pe care l-am avut și care, într-un anume fel, continuă și în ziua de azi, este al unui gospodar dintr-un sat nu prea îndepărtat de locul acesta (sihăstria Apokalypto – n. red.). Să-i zicem Viorel P. – fiindcă, bineînțeles, nu-i pot dezvălui numele real.

– Bineînțeles.

-L-am acompaniat, ca și duhovnic, pe Viorel P. vreme de peste 25 de ani, astfel că pot spune că, într-un fel, am crescut duhovnicește împreună cu el.

-Dar de ce folosiți termenul ”acompaniat”, cânta la vreun instrument, ceva?…

-Habar n-am de ce-l folosesc, e un termen la modă și mie îmi place să fiu racordat la cele mai noi tendințe ale profesiei. Dar, să continuăm, întrucât Ucenicul Inochentie mai are cel mult jumătate de oră și mă cheamă să pun castraveții la murat.

-Vă rog.

-Viorel P. a fost, Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească, printre multe alte lucruri, criminal în serie. În timpul vieții sale, din câte știu eu, a omorât cel puțin cincizeci de persoane, pe raza celor 8 sate care alcătuiesc comuna căreia îi aparține. Dar, e posibil să fie mai mulți, deoarece, într-o vreme, a călătorit în străinătate. Și știți cum e  omul în străinătate: mai dezinhibat, mai dornic să se afirme; se eliberează în el niște energii care, printre ai săi, sunt în stare latentă. În orice caz, mie mi-a confesat numai 35 de omoruri.

-Și ce ați făcut, în atare situație, ați alertat autoritățile?…

-Altul, în locul meu, poate ar fi făcut-o. Sau, întâlnindu-se cu el pe stradă, poate i-ar fi strigat: ”o să ajungi în iad, Viorel P.!”.

-Dar, dumneavoastră, nu.

-Eu, nu. Eu am ales să-l însoțesc, să-l acompaniez, să-l asist duhovnicește de-a lungul vieții sale. Credeți că Isus, dacă l-ar fi întâlnit pe Viorel P., i-ar fi spus: ”pleacă de la Mine, ești un criminal în serie!”. Nu cred că ar fi procedat așa. Ci l-ar fi primit, l-ar fi însoțit pe drumul său, l-ar fi acompaniat, așa cum a făcut cu atâția pescari și oameni fără un serviciu stabil, din vremea Lui.

-Și cum decurgea, concret, activitatea dumneavoastră duhovnicească, cum îl acompaniați, practic, pe Viorel P.?…

-Păi, de câte ori era mai abătut, îl mai apucau gândurile negre sau, poate, regretele din cine știe ce pricină, obișnuia să vină și să mă viziteze la sihăstrie. Iar eu, ca orice duhovnic bun, îl luam deoparte și-i spuneam: ce faci Viorele, de când nu te-ai mai spovedit, de când nu te-ai împărtășit?… Iar el îmi zicea, săracul: de o lună, sau două, după caz. Și eu îl acompaniam, în spovedanie, îl însoțeam, îl ajutam să-L întâlnească pe Isus și astfel pleca acasă liniștit, cu moralul ridicat, nu deprimat, cum sunt atâția criminali în serie fără nici un Dumnezeu.

-Totuși, atâtea omoruri, cum a reușit Viorel P. să stea departe de poliție atâția ani? Pentru că, din câte înțeleg de la dumneavoastră, nu a fost niciodată prins sau judecat pentru faptele sale?…

-Niciodată. Viorel P. a trăit toată viața ca un om liber și a murit senin, în patul lui, alături de cel care i-a fost soț, George N., din satul…

-Vreți să spuneți Georgiana…

-Nu, George. Din satul…

-Păi, cum George?! Viorel P. era…

-Viorel P. s-a născut ca Viorel P., dar, ajuns la o anumită etapă a vieții, a decis să facă o transformare totală și să devină Viorica P., din satul…

-Și, desigur, dumneavoastră, ați acompaniat-o…

– Am întâmpinat-o, am însoțit-o, am acompaniat-o pe Viorica P., așa cum făcusem înainte și cu Viorel P., fără nici o discriminare.

-Dar, totuși…

-Poate altul, în locul meu, i-ar fi strigat de pe partea cealaltă a străzii: ”Viorica P., ai să ajungi în iad!”…

-Dar, dumneavoastră, nu.

-Eu, nu. Eu am decis să o însoțesc, să o acompaniez. Credeți că Domnul nostru, Isus Cristos, dacă s-ar fi întâlnit pe stradă cu Viorica P., fostă Viorel P., i-ar fi zis…

-Să revenim la George N., cu voia dumneavoastră, părinte…

-Desigur.

-Care e situația lui George N., actualmente mai benefciază de suport spiritual din partea dumneavoastră, mai țineți legătura cu el?…

-Bineînțeles că da. George N. a suferit foarte mult la moartea iubitei sale Viorica P. (pentru rigoriști, Viorel P.), astfel că, o vreme, pentru a-și alina durerea, a practicat și el omuciderea în serie. Ce-i drept pe raza unei comune mai îndepărtate, din județul învecinat. În străinătate nu cred să fi ajuns, întrucât avea rău de zborurile low-cost.

-După care…

-După care, trecând perioada asta de doliu, ca să zic așa, desigur că l-am căutat, l-am întâmpinat, l-am însoțit, l-am întrebat: George N., de când nu te-ai mai spovedit, de când nu te-ai împărtășit?…

-Iată că-l văd pe Ucenicul Inochentie făcându-vă semn. La revedere, părinte, rămâneți cu bine!

– Doamne ajută, fiule, mergi în pace!

Încheiem aici interviul cu simpaticul nostru duhovnic, racordat, după cum se poate vedea, la ultimele tendințe ale profesiei sale – dacă putem să o numim așa și iată că putem. Un om deschis, profund atașat valorilor spirituale și care, iată, nu ezită să-și bage mâinile într-un borcan de castraveți murați sau în butoiul cu varză, ca unii confrați de-ai săi, mai conservatori. Să auzim numai de bine și, dacă îl întâlniți pe George N., nu uitați să-l acompaniați sau, dimpotrivă, să treceți de partea cealaltă a străzii, după cum credeți de cuviință. La bună vedere!

Leave a Reply

